loading...

پاکت سفید

بازدید : 444
دوشنبه 12 مرداد 1399 زمان : 2:38

اخلال دراقتصاد

فرزاد وثوقی روزنامه نگار

زمان به سرعت درحال گذر است و بدون برنامه روزها را می‌گذرانیم. اینکه رهبرمعظم انقلاب درمورد موضوعات اقتصادی خصوصا تغییرات شگفت انگیز ارز اظهار نظر می‌کنند وفرموده اند موضوع پیش از آنکه اقتصادی باشد سیاسی وامنیتی است تاکید ما را روی محور دلال بازی وواسطه گردی متمرکز می‌کند که البته توسط عناصر نفوذی در بدنه حاکمیتی درحال اتفاق است. احتکار اولین نشانه‌های این موضوع می‌باشد چراکه عده‌‌‌ای با احتکار ملزومات مردم دربخش‌های مختلف صنعتی ، پزشکی و ... درحال افزودن برشدت ضربات تحریم‌ها هستند.

اینکه هر روز توسط پلیس امنیت اقتصادی ویا دستگاههای اطلاعاتی وامنیتی انبارهای بزرگ وکوچک احتکار کشف می‌شود حکایت از آن دارد که برخی دنبال فضا سازی با رویکرد سیاسی وامنیتی هستند. چرا که با اقتصاد می‌توان امنیت یک کشور را برهم زد . مدتهاست که افسار سیاست بدست گروههای پرزور ومنفعت اقتصادی افتاده است . کار به جایی رسیده که با همین ابزار افراد برای انتخابات معرفی می‌شوند وجای تعجب ندارد که با رای حداقلی هم که شده به عرصه قدرت نفوذ پیدا می‌کنند. از اینکه مجلس شورای اسلامی‌در ده دوره گذشته خود نتواسته به اصلاح قوانین اقتصادی به پردازد شاید توجه به همین موضوع باشد که اراده‌‌‌ای برای به روز رسانی قوانین وجود نداشته است ونمایندگان ترجیح داده اند وقت گذرانی کنند تا قوانین را اصلاح کنند.

باید پذیرفت که درکشور هم از نعمت حقوقدان‌های چیره دست برخورداریم وهم از نعمت تشکل‌های صنفی که از بدنه مردم هستند ومی‌توانند به سهولت تمامی‌مشکلات را بیان کنند وحتی راهکار بدهند واین راهکارهابه شورگذاشته شود وبه یک نتیجه نهایی با گفتمانی نرم برسیم ، اما تا کنون هیچ اقدامی‌صورت نگرفته وتجاروتولید کنندگان وکارگران ما دراین چهار دهه با قوانین پیر وخسته ، پیر وخسته شدند. برابرآنچه دراظهار نظر تیم‌های اقتصادی بخش‌های دولتی وخصوصی می‌توان یافت ومورد ارزیابی قرار داد هم عدم توان اجراست وهم عدم توان اصلاحات ، هر دو موضوع ، موضوعات مهمی‌هستند که متاسفانه تا کنون هیچ همت وشجاعتی برای حل وفصل آن از سوی مدیران ومسولان دیده نشده است.

حالا ما به یک دیپلماسی اقتصادی ،فرهنگی منهای سیاسی بازی با رویکرد تامین وحفظ منافع ملی نیازمندیم تا امور درحوزه گفتمان ملی وبین المللی حل وفصل شود . اما ملاحظه می‌کنیم که کاسبان تحریم وفعالین حوزه قاچاق اجازه انجام این حرکت را نمی‌دهند. کشور همچنان درحال انتظار است واین انتظار می‌تواند به کانون آتش تبدیل شود. بطور مثال تغییر قیمت بنزین درسال گذشته آنهم بدون اعلام قبلی وقرار گرفتن درشیب ملایم افزایش به یک بحران خشونت آمیز خیابانی تبدیل شد. درحالی که باید این حرکت با برنامه ریزی قبلی ودریافت مصوبه مجلس ونیز اعلام نظر کارشناسان اقتصادی امنیتی با زمینه سازی‌های مناسب انجام می‌شد.اما نفوذی‌ها تصمیم گرفته بودند آنرا یک شبه اعلام کنند و اگر با بدنه اطلاعاتی وامنیتی کشور حتی یک مشاوره حداقلی کرده بودند درمی‌یافتند که ظریب خطر وتنش‌های خیابانی بالاست و ارزیابان حوزه اطلاعاتی وامنیتی پرهیز را درچنین شرایطی توصیه می‌کردند. اما انگار خواست مجریان خشونت طلب ، با رویکردی سیاسی وبرای جریان سازی درکشور، اغتشاش خیابانی بودو برای شان وسعت تنش بسیارمهم بود. وسعتی که بعلاوه گزارش‌هاو فراخوان‌های داخلی ، رسانه‌های خارجی از آن سود بردند و امنیت اقتصادی برای سرمایه گذاران احتمالی خارجی درایران را به صفر رساند و یک فضای انحصاری برای خود ایجاد کردند. حالا اقتصاد درانحصار گروههای فعال در اقتصاد پنهان است . این فعالین تمام منابع ومنافع را برای خود وشرکای بیگانه خود می‌خواهند وباید دید چگونه می‌توان از چرخه این اشتباه بزرگ خارج شد . حالا دستگاه قضایی تمام قدجلوی این عناصر ایستاده است وحتی برخورد با فساد را بصورت درون دستگاهی آغاز کرده است . باید حاصل این رخداد مهم تا چند سال آینده مشخص شود وحجم اختلاس ودست درازی به بیت المال به صفر برسد اگر درست برخورد کرده باشیم ،چراکه نتیجه برخورد‌های حساب شده وبرنامه ریزی شده اصلاح امور است./// انتهای پیام 666 کلمه

راه‌های نجات استارت‌آپ‌ها از کرونا
نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

آمار سایت
  • کل مطالب : <-BlogPostsCount->
  • کل نظرات : <-BlogCommentsCount->
  • افراد آنلاین : <-OnlineVisitors->
  • تعداد اعضا : <-BlogUsersCount->
  • بازدید امروز : <-TodayVisits->
  • بازدید کننده امروز : <-TodayVisitors->
  • باردید دیروز : <-YesterdayVisits->
  • بازدید کننده دیروز : <-YesterdayVisitors->
  • گوگل امروز : <-TodayGoogleEntrance->
  • گوگل دیروز : <-YesterdayGoogleEntrance->
  • بازدید هفته : <-WeekVisits->
  • بازدید ماه : <-MonthVisits->
  • بازدید سال : <-YearVisits->
  • بازدید کلی : <-AllVisits->
  • کدهای اختصاصی